این خانه خانه ی ماست

این خانه خانه ی ماست

فعالیتهای مرکز فرهنگی هنری اشنویه
این خانه خانه ی ماست

این خانه خانه ی ماست

فعالیتهای مرکز فرهنگی هنری اشنویه

جوراب بازی

انجام بازی محلی در مرکز به مناسبت هفته کودک:

به مناسبت هفته کودک و در جهت ترویج بازیهای محلی با تعدادی از اعضا بازی محلی (جوراب بازی) انجام شد. قرار بر این است که هر هفته یک بازی جدید تمرین شود.


 



دعوت از مشاور تربیتی در هفته کودک

در روز 15 مهرماه به مناسبت روز کودک، خانواده و مدرسه جلسه ای با حضور اولیا و اعضا و با دعوت از یکی از مشاورین تربیتی در سالن آمفی تئاتر مرکز اشنویه برگزار گردید. در ابتدا مسئول مرکز پس از تبریک هفته جهانی کودک به  اهمیت آشنایی اولیا با فعالیتهای مرکز و تعامل هرچه بیشتر ایشان با کانون اشاره کردند و سپس آقای حاجی زاده به ارائه مطالبی در رابطه با نقش خانواده و فضاهای تربیتی در ساختن آینده کودک و شکل دادن شخصیت او و همچنین نوع ارتباط والدین با کودک در این زمینه پرداختند. این برنامه با پذیرایی و بازدید اولیا و اعضا از نمایشگاه دارا و سارا -آثار فرهنگی و هنری اعضای کانون و نمایشگاه کتاب به پایان رسید.


معرفی عضو

3 سال است عضو کانون است، به نظر من دختری کاملا استثناست امیال و علایق و آرزوهای مخصوص ی دارد که در کمتر کسی می توان یافت به نویسندگی علاقه فراوانی دارد، هر بار با آمدنش داستان تازه ای یا متن و دل نوشته تازه ای را با خود به مرکز می آورد تا بخوانیم و اگر مشکلی دارد راهنمائیش کنیم، خیلی دوست دارد نویسنده بزرگ و مشهوری بشود ما هم او را عضو مکاتبه ای آفرینشهای ادبی کردیم، با آنها در ارتباط است ولی این مکاتبه حس ادبی و عشق سوزان او به نویسندگی را ارضاء نمی کند. نام این عضو ساجده محمودی است، 15 سال سن دارد. او با آن حس لطیفی که دارد علاقه شدیدی هم به کارهای هنری مثل: گلسازی-گلدوزی- طراحی و خیاطی دارد و هر بار نوشته هایش را با یک کار هنری هم زینت میدهد و برای مربی می آورد، علاوه بر اینها در همه جشنواره ها و مسابقات هم حضوری پررنگ و فعال دارد؛  برای ساجده جان آرزوی موفقیت روز افزون داریم و امیدواریم به تمام آرزوهایی که در سر دارد برسد.....             انشاءا...

این هم یکی از متن های ادبی ساجده جان:


دارم روی سنگ فرش خیابان و برگهای غمگین و آتشینی که باد شلاق تندش را روی آنها کشیده است و گریان روی زمین غلتانده است ، رها می شوم. صدای خش خش برگ ها و درختان لخت و عریان خیابان فضا را غم انگیزتر از روح هر رنج دیده ای کرده است. هوا رو به تاریکی است، باد سردی می وزد، آسمان قرمز و نارنجی شده است و برگها آزاد در هوا می چرخند و باد آنها را به بازی گرفته است. نم نم باران چند لحظه قبل شذت گرفته است از تمام تنم آب می چکد، ابرها به شدت می بارند، غرش و ناله ی آسمان تمام وحشت ها و کابوسهایم را مانند یک فیلم جلوی چشمانم قرار می دهند و مرا در عمق خیال و حسرت تنها با یک آه سرد در جاده ی بی انتها و ناشناخته ی زندگی تنها می گذارد؛ دوست دارم این جاده آخر رؤیاهایم باشد اما افسوس که تقدیر چیز دیگری می نویسد با همه ی اینها دنیا هست و خواهد بود پس باید زندگی کرد...اما با چه قیمت؟ دوست دارم تنهای تنها در خلوت شبهایم کلبه ی غم و اندوهم سر کنم و در خلوت شبهایم به غروب خورشید و بارش برف و سپید شدن جاده ای بی انتها در زیر سوسوی چراغ و لرزش دستانم بر اثر سرمایی باشم که تمام احساسم را منجمد کرده است؛ آه مادر جان می دانم در انتهای سینه چه دردی داری!! مادر جان دیکر نفس هایم بی هدف است پس به حرمت نفسهای بی هدفم می گویم دوستت دارم.....

                              ساجده محمودی 15 ساله عضو مرکز فرهنگی هنری اشنویه

روش هایی برای تربیت کودک خلاق

این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید
بدون شک یکی از مهمترین و موثرترین دوران زندگی آدمی دوران کودکی است. دورانی که در آن شخصیت فرد پایه‌ریزی شده و شکل می‌گیرد. امروزه این حقیقت انکارناپذیر به اثبات رسیده است که کودکان در سنین پایین (طفولیت) فقط به توجه و مراقبت جسمانی نیاز ندارند، بلکه این توجه باید همه ابعاد وجودی آنها شامل رشد اجتماعی ، عاطفی ، شخصیتی و شناختی را دربر گیرد.

 این ابعاد عوامل تعیین کننده و اساسی یک انسان هستند که از دوران کودکی پایه‌گذاری و شکل می‌گیرند.  با توجه به اهمیت هر یک از این موضوعات در این یادداشت سعی می گردد که تاکید بیشتری بر رشد شناختی کودکان صورت گیرد.به طور کلی رشد شناختی عبارت است از رشد فرد در طول زمان ، یعنی بالیدگی فرایند های فکری عالی تر از دوران طفولیت تا بزرگسالی . ضمن اینکه درگیری والدین در زندگی کودکان به آنها در رشد شناختی شان کمک خواهد کرد. فعالیتهای شناختی به توانایی های یک کودک برای درگیری و پردازش اطلاعات کمک می کند. پیشرفت شناختی شامل یک سری فعالیتهایی است که به اطفال و نوپایان از طریق مهارتهای حل مساله، استدلال، تفکر و حافظه کمک می کند. 


این مقاله راهکارهایی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید رشد شناختی کودکان خود را ارتقاء دهید:

اسباب بازی

بر اساس تئوری رشد شناختی پیاژه، از مراحل طفولیت، بچه ها شروع به تشخیص این امر می کنند که برای کنش های آنها یک سری دلایل و نتایج وجود دارد. برای مثال اگر کودک دکمه روی اسباب بازی را فشار دهد آنگاه صدایی شنیده می شود و یا اگر یک شی را بردارد و در محل صحیحی قرار دهد مهارتهای حرکتی ظریف و درشت خود را توسعه خواهد داد. مهارتهای حرکتی ظریف در ارتباط با چشم ها و انگشت هاست در حالی که مهارتهای حرکتی درشت در ارتباط با ماهیچه ها برای برداشتن شی، قدم زدن، دویدن و ایستادن است. لذا اسباب بازی مولفه های مورد نیاز برای رشد رفتاری – شناختی نوزادان و کودکان را فراهم می کند. 

استفاده از اشیا

گروهی از اشیا یا چیزهای دیگر را انتخاب کنید که شباهتهای اساسی به یکدیگر دارند. در میان این گروه شی را قرار دهید که در آن ویژگی مشترک با بقیه نیست و از کودک بخواهید آن شی را که با بقیه تفاوت دارد در بین گروه انتخاب کند. مثلا چند شی دایره‌ای شکل انتخاب کنید و در بین آنها یک مکعب مربع قرار دهید. برای این آزمایش نیز می‌توانید از خود اشیا ، تصاویر آنها یا نام بردن اسامی ، آنها استفاده کنید. ولی توجه داشته باشید کودکان کوچکتر به دلیل این که رشد حافظه آنها به اندازه کودکان بزرگتر نیست نمی‌توانند در روش نام بردن وسایل عملکرد خوبی داشته باشند.

 

استفاده از پازل ها

پازل ساده‌ای تهیه کنید و اجزایی از این تصاویر را حذف کنید. از کودک خود بخواهید بگوید تصویر مورد نظر چه اشکالی دارد. تصاویری که انتخاب می‌کنید معمولا تصاویر ساده‌ای خواهد بود که کودک با آنها آشنایی داشته باشد. مثل چهره یک آدمک که دهان و لبها حذف شده است یا ساعتی که عقربه ندارد یا میزی که پایه ندارد. کودکان به موازات رشد شناختی خود به تدریج این توانایی را بدست می‌آورند که بتوانند اجزای حذف شده در تصاویر پیچیده را شناسایی کنند. بر این اساس کودکان کوچکتر مثلا 6 - 5 ساله‌ها معمولا نقص در تصاویر مربوط به اشیا آشنا و عینی را راحت‌تر شناسایی می‌کنند. با بالا رفتن سن کودک می‌توان تصاویر پیچیده‌تر مثل مناظر و ... را مورد استفاده قرار داد. 

هیجان و نظم و ترتیب

 هیجان(ابراز احساسات از طرف والدین) و نظم و ترتیب(وجود ثبات در رفتار والدین) پایه و اساس رشد شناختی یک کودک هستند. اریک اریکسون روان شناس و روانکاو رشد، شرح داده است که اطفال به مرحله ای به نام اعتماد در برابر عدم اعتماد وارد می شوند که به معنای این است که کودکی که از طرف والدین خود پذیرفته نشود(پس زده شود) و یا مورد آسیب قرار گیرد احتمالا دچار افسردگی می شود و شخصی بی اعتماد می گردد در حالی که اگر کودک از جانب والدین مورد پذیرش قرار گیرد توانایی اعتماد کردن به اطرافیان را در آینده خواهد یافت.

همچنین این تئوری در مورد مرحله دوم رشد یعنی خودگردانی در برابر شرمساری می گوید: والدینی که به طور متعادل از تقویت و تنبیه استفاده می کنند به فرزند خود خودگردانی را می آموزند. والدینی که نوپایان را محدود و نکوهش می کنند باعث رشد عدم اعتماد به نفس و خودشکوفایی در آنها می شود. توجه کافی و تادیب متعادل و به موقع فرزندان فعالیتهایی هستند که برای رشد شناختی فرزندان بسیار مفید خواهند بود.


 کتاب

والدینی که برای کودکشان کتاب می خوانند ، به رشد مهارتهای شنوایی و پرورش بینش در آنها کمک می کنند. بر اساس نتایج عملی اگر والدین به طور مکرر با فرزندان صحبت کنند آنها حرف زدن را خیلی زودتر یاد می گیرند.

خواندن و اشاره کردن به کلمات و تصاویر، صحبت کردن را به کودکان می آموزد. تشویق کودک به حرف زدن به او اعتماد و اطمینان می بخشد. کتابها بخش مهمی از رشد کودکان هستند زیرا به انها کمک می کند کلمات جدیدی را یادگرفته و خواندن را به انها می آموزد. به والدین توصیه می گردد که داستانهایی برای کودک انتخاب کنید و با تغییراتی که در آنها ایجاد می‌کنید منتظر پاسخ و واکنش کودک بمانید.

توجه کنید این تغییرات متناسب با سطح سنی کودک باشد و بیان کننده مسائل غیر عادی و غیر طبیعی باشد. برای مثال:

....یک روز یکی از ماهیها در حالی که بازی می‌کرد افتاد زمین و یکی از پاهایش زخمی شد. دوستانش به کمک او آمدند و پای او را پانسمان کردند...
منبع: تبیان
منتظر یادداشتهای بعدی ما باشید